Neohodnoceno

Raiser Zdeněk, Zapomenuté pivo

 

 

litografie / náklad 100 ks (2021)

litografie, 2021, 31,5 x 42,8 cm, sign. PD Raiser

Skladem
Kód: 689
2 000 Kč
Kategorie: Grafické listy

Zdeněk Raiser se narodil v roce 1935 v Praze. Pracoval jako kameraman a výtvarnému umění se začal věnovat ve svém volném čase. Uměleckým projevem, pohnutkami i přístupem k tvorbě jej můžeme řadit do skupiny naivních umělců. O výstavy a prezentaci se tento výtvarník v minulosti příliš nezajímal. Většinu děl vytvořil sobě pro radost nebo pro potěšení známých, kterým je často věnoval. Přelomovými se pro něho staly roky 2015 a 2016, kdy se rozhodl poprvé vystavovat v Lysicích u příležitosti setkání In memoriam Jana Hrušky, pořádaného Spolkem přátel naivního umění. Prezentují se tam autodidaktové napříč Českem. Své samostatné výstavy se dočkal rok poté v Křižanově. Díky těmto a dalším akcím se dostal do povědomí sběratelů, galeristů a veřejnosti. Raiserovy obrazy a grafiky hýří barvami, humorným sdělením, přímočarostí a většinou jsou opatřeny vtipným názvem. Děj se nikdy neodehrává pouze v hlavním plánu. Autor strukturalizuje celou kompozici tak, aby vypracoval rozlehlý prostor a naplnil ho hlavním námětem a mikro scénami. Velkou předností jeho projevu je uvolněnost, ale i jistá umírněnost v barevné škále a modulaci tvarů. Použitím ostrých hran, které v naivním umění často absentují a autoři se jim záměrně vyhýbají, v kombinaci s oblými tvary dosahuje Raiser vyváženého celku. Spolu s rovnovážně uzpůsobenou paletou barev jde o jeden z hlavních rysů a ukazatel výtvarné kvality jeho děl. Zmíněné charakteristiky jsou zřetelně viditelné na litografii s názvem Zapomenuté pivo, kterou vytvořil ve spolupráci s Antikvariátem Dlážděná v roce 2021. Ústředním bodem výjevu je půllitr točeného piva, kterému už padá pěna. O skutečnosti, která k tomuto „nešťastnému okamžiku“ vedla, se můžeme pouze dohadovat. O vynalézavosti kompozice však ne. Dynamicky pohozená židlička pod stolem a rozehraná partie kulečníku vlevo je usměrněna statickými body v podobě stromu a pruhovaného zeleného objektu. Ani zneklidňující prázdné lahve se neobjevují náhodně – působí až dekorativním dojmem a zaplňují dvůr. Ve výjevu tak zůstává prostorové napětí, které zdůrazňuje hlavní námět a přináší otázky, proč právě k této realitě došlo. Vše je navíc zahalené v hravém a bezstarostném hávu. Anita Kudličková

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení